Grand Theft Auto
250px-GTA1 Box Art.jpg
UdviklerRockstar North
Tarantula Studios
UdgiverASC Games
UdgivelsesdatoerPlayStation

October 1997
PC
October 1997
Game Boy Color
1999

PlatformPersonal Computer
PlayStation
Game Boy Color
Aldersgrænse

BBFC: 18
ESRB: M (Game Boy Color: T)
USK: 16+
OFLC: MA 15+ (Game Boy Color: M15+)
OFLC (NZ): R18
SELL: 16
ELSPA: 15+ (Kun Game Boy Color)

HovedpersonUkendt
StederLiberty City
San Andreas
Vice City
År1997

Grand Theft Auto, nu normalt omtalt som GTA 1, var det første spil i Grand Theft Auto-serien, udgivet til PlayStation og PC, og senere hen også til Game Boy Color. Mange GTA spil er blevet lavet siden hen.

Grand Theft Auto: London 1969 blev lavet som en udvidelse til GTA 1, og Grand Theft Auto: London 1961 var en udvidelse af London 1969. Begge disse spil kræver den originale GTA-disc for at virke.

GTA 1 foregår i Liberty City, San Andreas og Vice City i 1997. Udseendet af byerne er betydelig forskelligt fra deres mere kendte optræden i GTA III æraen. I spillet kan spilleren vælge en af de seks hovedpersoner, og endda ændre deres navn. Det begynder med kun et level at vælge imellem.

PlotEdit

Liberty CityEdit

En gåtur i Liberty City
  • Gangsta Bang

Spilleren arbejder for Bubby og for Don "Bald Man" Sonetti. De giver spilleren nogle jobs, hvor man blandt andet skal stjæle to taxier og dræbe politichefen. En mission involverer også en fælde i form af en bombe på en bus, der vil sprænge i luften hvis den kommer under 50mph(80km/t) (En scene inspireret af filmen Speed). Når spilleren får nok point, vil en mafia snakke med spilleren. Tilsyneladende har spilleren forrådt "Bald Man" Sonetti og er en død mand hvis det sker igen.

  • Heist Almighty

Igen må spilleren gennemføre nogle jobs for at klare dette level. Med det samme er der nogen, der ringer og siger at "Sasha" er blevet kidnappet (hvis missionen mislykkes, får man at vide at Sasha er bossens hundehvalp). Spilleren kan vælge at redde hende, ignorerer missionen eller fejle den og politiet vil komme med hende. Når spilleren har klaret en del jobs og har nok point, vil Bubby bede spilleren komme og se ham. Bubby vil sige at spilleren har gjort et godt stykke arbejde, men at politiet er tæt nok på at finde hovedpersonen, at de kan kigge op i hans røv med lommelygter. Bubby har booket en plads i flyet til San Andreas for spilleren.

San AndreasEdit

  • Mandarin Mayhem

Nu er spilleren kommet til San Andreas. Spilleren arbejder for Uncle Fu. Når spilleren har klaret nok jobs og har fået nok point, kan spilleren se den gamle mand. Han er i gang med at opbygge en større kriminel organisation, og spilleren ærer hans familie.

  • Tequila Slammer

Spilleren arbejder nu for El Burro. Når spilleren har gennemført nok jobs, fået nok point og tilfredsstillet El Burro, vil han spørge spilleren om at komme til hans sted. Han siger at spilleren har godt et godt stykke arbejde, og at han er taknemlig. Nu vil han gerne gengælde tjenesten. Denne gang vil han belønne spilleren "personligt".

Vice CityEdit

  • Bent Cop Blues

En betjent ved navn Deever ringer til spilleren og fortæller, at man åbenbart har lavet uorden et sted og at man nu arbejder for ham.

Also on FANDOM

Random Wiki